Αυτή την εβδομάδα στους κινηματογράφους (γράφει η Ζωή Κακοτρίχη, 26.7.2018)

Αυτή την εβδομάδα στους κινηματογράφους…

γράφει η Ζωή Κακοτρίχη, 26.7.2018
μπλογκ στο «Ζω Φωκίδα!»: Σινεφίλ

Ελάχιστες πρεμιέρες γι’ αυτήν την εβδομάδα πραγματοποιούνται στους ελληνικούς κινηματογράφους, καθώς η επέλαση του «Mamma Mia! Here we Go Again» συνεχίζεται ακάθεκτη. Ανάμεσά τους ένα μεταφυσικό δράμα που φιλοδοξεί να συνεχίσει την παράδοση των δυνατών ισπανικών θρίλερ των τελευταίων ετών, ένα παραμύθι όπως δε μας το έχουν πει ποτέ, μια δυστοπική ταινία τρόμου και μια βόλτα στη Σιβηρία.

Το Μυστικό της Πεταλούδας (El Aviso)
του Ντανιέλ Καλπασόρο

Το ισπανικό σινεμά μάς έχει δώσει τα τελευταία χρόνια μερικά εξαιρετικά δείγματα στο είδος του θρίλερ, συνδυάζοντας ρεαλισμό, ατμοσφαιρική σκηνοθεσία, στιβαρή πλοκή και σύνθετα ψυχολογικά πορτρέτα χαρακτήρων. Το «Μυστικό της Πεταλούδας» φιλοδοξεί να συνεχίσει την παράδοσή τους, ανταλλάσσοντας ωστόσο τον ρεαλισμό με τη μυστηριώδη πλοκή ενός μεταφυσικού δράματος.

Βασισμένο στο ομότιτλο, πρώτο μυθιστόρημα του Ισπανού συγγραφέα Ραούλ Πεν, η ταινία ξεκινά με μια φαινομενικά τυχαία πράξη βίας σε ένα βενζινάδικο, το 2008, όπου ο Γιον βλέπει τον καλύτερο του φίλο να τραυματίζεται και να πέφτει σε κώμα έπειτα από μια ανταλλαγή πυροβολισμών. Φορτωμένος ενοχές, εγκαταλείπει τη φαρμακευτική αγωγή που λαμβάνει για τη σχιζοφρένεια από την οποία πάσχει και προσπαθεί να ξεδιαλύνει την αλλόκοτη υπόθεση, καθώς σταδιακά ανακαλύπτει ότι στο παρελθόν ανάλογες θανάσιμες επιθέσεις είχαν λάβει χώρα στο ίδιο μέρος και την ίδια ημερομηνία.

Παθιασμένος με τα μαθηματικά, ο Γιον ανακαλύπτει σταδιακά ένα είδος μοιραίας αριθμητικής ακολουθίας που συνδέει παρελθόν, παρόν και μέλλον σε ένα αναπόφευκτο πεπρωμένο, όμως το τι σημαίνουν και γιατί συμβαίνουν όλα αυτά παραμένει ένα μυστήριο.

Σε παράλληλη δράση, το φιλμ ξετυλίγει την ιστορία του Νίκο, ενός δεκάχρονου αγοριού το οποίο, δέκα χρόνια αργότερα, λαμβάνει ένα δυσοίωνο σημείωμα που τον προειδοποιεί να μην πατήσει στο βενζινάδικο την ημέρα των γενεθλίων του, καθώς αυτό θα σημάνει και τον θάνατό του.

Ο Ντανιέλ Καλπαρσόρο και οι σεναριογράφοι ξεδιπλώνουν μεθοδικά και συγκροτημένα τα χωροχρονικά πισωγυρίσματα της ιστορίας τους, χωρίς να προκαλούν σύγχυση στο θεατή για το τι συμβαίνει πότε και σε ποιον, όμως αδυνατούν να προσδώσουν ένα κάποιο νόημα στα τεκταινόμενα και τις ολοένα και πιο εξωφρενικές συμπτώσεις, πέραν από το να υπηρετήσουν το εκκεντρικό εύρημα που καθοδηγεί την πλοκή μέχρι το προδιαγεγραμμένο τραγικό φινάλε που θα ολοκληρώσει τη μοιραία αλληλουχία βίαιων γεγονότων.

Σκηνοθεσία: Ντανιέλ Καλπασόρο

Σενάριο: Πάτζι Αμεζκούα, Χόρχε Γκερικετσεβάρια

Πρωταγωνιστούν: Ραούλ Αρεβάλο, Αουρα Γκαρίντο, Μπελέν Κουέστα, Αντόνιο Ντεκέντ, Αϊτόρ Λούνα, Σέρχιο Μουρ, Λούις Κάγιεχο, Χουλιέτα Σεράνο

Διάρκεια: 92 λεπτά

Τρέιλερ: https://www.youtube.com/watch?v=heAAXvNC5zM

Ο Μαγεμένος Πρίγκιπας (Charming)
του Ρος Βένοκουρ

Ήταν ήταν μικρός, ο Φελίπε έπεσε θύμα μιας κακιάς μάγισσας που τον έδεσε με ένα ξόρκι και από τότε, ο «μαγεμένος» πρίγκιπας κουβαλάει μια απίστευτη κατάρα: με ένα χαμόγελό του τρελαίνει τις γυναίκες, οι οποίες τον ερωτεύονται αμέσως. Ο Φελίπε, λοιπόν, έχει περάσει όλη του τη ζωή ως ακαταμάχητος γόης. Κάπως έτσι έπεσαν στα «δίχτυα» του και οι τρεις διασημότερες πριγκίπισσες: η Σταχτοπούτα, η Χιονάτη και η Ωραία Κοιμωμένη.

Έχοντας δεσμευτεί και με τις τρεις, αφού πρώτα έχει απορρίψει τις εκατοντάδες νεαρές που λιώνουν γι’ αυτόν, ο πρίγκιπάς μας είναι έτοιμος να σπάσει την κατάρα που κουβαλά από παιδί. Με ποιον τρόπο; Με το να βρει τη μία και μοναδική αληθινή αγάπη! Και πώς θα το κάνει αυτό; Όπως το έκανε ο πατέρας του, ο παππούς του και πάει λέγοντας. Θα πρέπει να περάσει τρεις δοκιμασίες και να βγει νικητής.

Σε αυτό θα τον βοηθήσει ο Λένι που θα είναι ο οδηγός του σε αυτό το μακρύ ταξίδι με προορισμό την αληθινή αγάπη. Μόνο που ο Λένι είναι η περιβόητη κλέφτρα Λεονόρ, η οποία είναι και η μόνη γυναίκα που έχει ανοσία στην κατάρα γοητείας του μαγεμένου πρίγκιπα! Η Λεονόρ, λοιπόν, δεν είναι όσο αθώα φαίνεται αφού του την έχει στημένη. Ή μήπως όχι;

Όταν το Χόλυγουντ αποφασίζει να «πειράξει» τα κλασικά παραμύθια που όλοι μας έχουμε αγαπήσει από μικρά παιδιά, το αποτέλεσμα μπορεί να είναι μια πραγματικά ευχάριστη έκπληξη ή η απόλυτη καταστροφή. Και στη συγκεκριμένη περίπτωση, η αλήθεια βρίσκεται κάπου στη μέση.

Ο «Μαγεμένος Πρίγκιπας» διαθέτει στιγμές γοητείας, αλλά ποτέ δεν καταφέρνει να σε μαγέψει πραγματικά. Μην περιμένετε να δείτε κάτι το τολμηρό ή κάτι που δεν έχετε ξαναδεί. Από τη μέση και μετά η ταινία αρχίζει να χάνει τη γοητεία της, μπαίνει σε αυτόματο πιλότο με τη δράση να είναι τουλάχιστον διεκπεραιωτική, και καταλήγει ακριβώς όπως την περιμένει κανείς με τα κλισέ να κερδίζουν στο τέλος στα σημεία.

Σκηνοθεσία: Ρος Βένοκουρ

Σενάριο: Ρος Βένοκουρ

Με τις φωνές των: Κωνσταντίνου Καϊκή, Βάσια Λακουμέντα, Πηνελόπη Σκαλκώτου, Στεφανία Φιλιάδη, Μαρία Ζερβού, Τζίνη Παπαδοπούλου, Φώτη Πετρίδη, Στέφανου Κοσμίδη, Έβελιν Ασουάντ

Διάρκεια: 86 λεπτά

Τρέιλερ: https://www.youtube.com/watch?v=Ylx8EJ65IE8

[Η ταινία θα κυκλοφορήσει στις αίθουσες μεταγλωττισμένη στα ελληνικά.]

Κάθαρση: Η Αρχή (The First Purge)
του Τζέραρντ ΜακΜάρεϊ

Για να μειώσουν το ποσοστό της εγκληματικότητας κάτω από το 1% για τον υπόλοιπο χρόνο, οι Νέοι Εθνοπατέρες της Αμερικής δοκιμάζουν μια κοινωνιολογική θεωρία που επιτρέπει την απρόσκοπτη εκτόνωση βίας για ένα βράδυ σε μια απομονωμένη κοινότητα. Όταν, όμως, η βία των τυράννων συναντά την οργή των κοινωνικά περιθωριοποιημένων, αυτό που ξεκίνησε σε μια κοινότητα, δοκιμαστικά, θα ξεχυθεί και θα εξαπλωθεί σε όλο το έθνος.

«Κάτι δεν πάει καλά σε αυτόν τον κόσμο», είναι η φράση – πυλώνας, πάνω στην οποία κάθε ταινία της σειράς «Η Κάθαρση» προσπαθεί να χτίσει την ιστορία της. Μια ιστορία, αλληγορία των σημείων και των καιρών των οποίων ζούμε, με μια δυστοπική Αμερική η οποία, μπορεί για πολλούς να μην απέχει και πολύ από την πραγματικότητα, σίγουρα δείχνει όμως το σκοτεινό της πρόσωπο.

Κάτω από την trashy, γεμάτη αίμα και βία αισθητική της, που πολλές φορές φλερτάρει με αυτήν του torture porn, κάθε μια από αυτές τις ταινίες προσπαθεί να σατιρίσει με τον δικό της αιματηρό τρόπο, την πολιτική και κοινωνική κατάσταση της χώρας, αλλά κάθε φορά τα ενδιαφέροντα μηνύματα που προσπαθεί να περάσει μένουν στο περιθώριο για χάρη του «φτηνού» εντυπωσιασμού και βίαιης διασκέδασης.

Με στιγμές, που μοιάζουν να έχουν βγει από την πραγματικότητα, όπως βίαιες επιθέσεις αστυνομικών, την ανέγερση του Τραμπ στην εξουσία, αλλά και την εμπλοκή της Ρωσίας σε όλα αυτά, οι ΝτεΜόνακο και ΜακΜάρεϊ προσπαθούν να καταδείξουν το τοξικό πολιτικό κλίμα της Αμερικής, τις κοινωνικές και οικονομικές ανισότητες των πολιτών της, αλλά και το πώς αντιμετωπίζονται, σχεδόν καθημερινά, οι μειονότητες.

Σκηνοθεσία: Τζέραρντ ΜακΜάρεϊ

Σενάριο: Τζέιμς ΝτεΜόνακο

Πρωταγωνιστούν: Μαρίζα Τομέι (Όσκαρ Β’ γυναικείου ρόλου για το «Το ξαδερφάκι μου ο Βίνι» το 1993), Λεξ Σκοτ Ντέιβις, Γίλαν Νόελ, Τζόιβαν Ουέϊντ, Mugga, Πατς Ντάραγκ, Λούνα Λόρεν Βελεζ, Ροτίμι Πολ, Τζέρμελ Χάουαρντ

Διάρκεια: 113 λεπτά

Τρέιλερ: https://www.youtube.com/watch?v=1Yvln-7vmik

Έρωτας στη Σιβηρία (Siberia)
του Μάθιου Ρος

Ο Λούκας, ένας Αμερικανός έμπορος διαμαντιών, ταξιδεύει στη Ρωσία για να πουλήσει 12 σπάνια μπλε διαμάντια αμφιλεγόμενης προέλευσης. Καθώς η συμφωνία που είχε κλείσει αρχίζει να καταρρέει, ταξιδεύει στη Σιβηρία για να αναζητήσει το Ρώσο συνεργάτη του που έχει εξαφανιστεί.

Στη μικρή πόλη της Σιβηρίας γνωρίζει την Κάτια, μια Ρωσίδα ιδιοκτήτρια καφέ τη οποία ερωτεύεται παράφορα. Οι δυο τους θα πιαστούν σε μία θανατηφόρα ανταλλαγή πυρών μεταξύ του αγοραστή και της ομοσπονδιακής υπηρεσίας πληροφοριών και θα έρθουν αντιμέτωποι με οριακές καταστάσεις.

Δυστυχώς η ταινία απέχει πολύ από την επιθυμητή περιπέτεια που θα ήθελε να είναι. Δε διαθέτει πάθος, δε διαθέτη πυγμή, δε διαθέτει καν τις οριακές καταστάσεις που υπόσχεται ότι περιμένουν τους ήρωές του. Αντιθέτως, παραμένει μόνιμα σε απόσταση, πατώντας πάνω στα κλισέ της πορείας ενός μοναχικού άνδρα που δίδαξε η κινηματογραφική δεκαετία του 1980 χωρίς να κάνει την παραμικρή προσπάθεια να αναζωογονοποιήσει το είδος για τη νέα γενιά.

Και το εκνευριστικό είναι ότι ο Κιάνου Ριβς έχει αποδείξει στο παρελθόν ότι διαθέτει το χάρισμα να μεταδίδει μέσα από τα χαρακτηριστικά του τη μελαγχολία τραγικών, μοναχικών ηρώων. Εδώ όμως απλά παραμένει στα κενά χαρακτηριστικά, χωρίς να προσπαθεί έστω και στοιχειωδώς να εμφυσήσει ζωή στο δράμα του χαρακτήρα του, μια ακόμη απόδειξη ουσιαστικά της λογικής αυτόματου πιλότου που χαρακτηρίζει και όλη την υπόλοιπη ανάπτυξη της ταινίας.

Σκηνοθεσία: Μάθιου Ρος

Σενάριο: Σκοτ Σμιθ

Πρωταγωνιστούν: Κιάνου Ριβς, Ανα Ουλαρού (EFP Shooting Star στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Βερολίνου το 2012, Βραβείο Καλύτερης ηθοποιού για το «Periferic» στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης το 2010), Πάσα Λιτσνίκοφ, Μπόρις Γκιουλαρίν, Άσλεϊ Τζορτζ, Βερόνικα Φέρες, Πασκάλ Πετάρντι, Ντάρεν Ρος

Διάρκεια: 100 λεπτά

Τρέιλερ: https://www.youtube.com/watch?v=S9nHjwGRVOk