Κινηματογραφική Λέσχη Άμφισσας: «Έγκλημα στο Οριάν Εξπρές» (του Κένεθ Μπράνα, 2017), 16, 17 και 18 Δεκεμβρίου 2017, 21.00, Πνευματικό Κέντρο Άμφισσας

Κινηματογραφική Λέσχη Άμφισσας

Έγκλημα στο Οριάν Εξπρές

του Κένεθ Μπράνα, 2017

16, 17 και 18 Δεκεμβρίου 2017
Σάββατο, Κυριακή και Δευτέρα, 21.00
Πνευματικό Κέντρο Άμφισσας

Έγκλημα στο Οριάν Εξπρές (Murder on the Orient Express)
του Κένεθ Μπράνα

Μία ιστορία που ξεκινάει ως ένα πολυτελές ταξίδι με τρένο στην Ευρώπη, εξελίσσεται γρήγορα σε ένα από τα πιο κομψά, αγωνιώδη και συναρπαστικά μυστήρια που έχουν ειπωθεί ποτέ. Από τη συγγραφέα των best-sellers, Αγκάθα Κρίστι, το «Έγκλημα στο Οριάν Εξπρές» αφηγείται την ιστορία δεκατριών άγνωστων ανθρώπων που βρίσκονται εγκλωβισμένοι σε ένα τρένο, όπου όλοι είναι ύποπτοι. Ένας άντρας πρέπει να αγωνιστεί ενάντια στο χρόνο, πριν προλάβει ο δολοφόνος να χτυπήσει ξανά.

Στο πιο διαχρονικό κινηματογραφικό αστυνομικό μυστήριο, παρακολουθούμε το διάσημο ντετέκτιβ Ηρακλή Πουαρό στην προσπάθειά του να λύσει ένα από τα πιο γνωστά εγκλήματα στην ιστορία. Μετά το σοκαριστικό φόνο ενός πλούσιου επιχειρηματία σε ένα πολυτελές ευρωπαϊκό τρένο, ο ιδιωτικός ντετέκτιβ πρέπει να χρησιμοποιήσει κάθε μέσον προκειμένου να αποκαλύψει ποιος από όλους τους εκλεκτούς επιβάτες του τρένου είναι ο δολοφόνος.

Το ομώνυμο μυθιστόρημα της Αγκάθα Κρίστι κυκλοφόρησε το 1934 και θεωρείται, μέχρι και σήμερα, μία από τις πιο ιδιοφυείς ιστορίες που έχουν γραφτεί ποτέ, ενώ κερδίζει συνεχώς νέους αναγνώστες. Η εκπληκτική κινηματογραφική απόδοση από τον Κένεθ Μπράνα, καθώς και το μοναδικό και λαμπρό καστ, συγκλονίζουν σε κάθε δευτερόλεπτο μυστηρίου που περνάει.

Για να υλοποιηθεί η ταινία, έπρεπε πρώτα οι παραγωγοί να έχουν τα πνευματικά δικαιώματα του βιβλίου – και για τους παραγωγούς Μαρκ Γκόρντον και Σάιμον Κίνμπεργκ, η διαδικασία αυτή κράτησε περίπου πέντε χρόνια. Μόλις έβαλαν στην ομάδα τους και τον Ρίντλεϊ Σκοτ, έπρεπε να βρουν και τον τέλειο σεναριογράφο. Όταν ο σεναριογράφος Μάικλ Γκριν («Λόγκαν», «Blade Runner: 2049»), ο οποίος έτσι κι αλλιώς είναι φανατικός θαυμαστής της Αγκάθα Κρίστι και παλιός συνεργάτης του Σκοτ, κλήθηκε να αναλάβει τη δουλειά, όλα μπήκαν στη θέση τους. Ο Ρίντλεϊ Σκοτ, που λατρεύει την κινηματογραφική εκδοχή του βιβλίου από τον Σίντεϊ Λουμέτ το 1974, καθώς και το ίδιο το βιβλίο, βρήκε υπέροχη την ευκαιρία που του δόθηκε να το ανακαλύψει με νέα ματιά και να το αποδώσει όσο καλύτερα γίνεται, ώστε να αγγίξει το σύγχρονο κοινό.

Ο σκηνοθέτης επιτυγχάνει κάτι εξαιρετικά δύσκολο: να διατηρήσει την ατμόσφαιρα του βιβλίου, φέρνοντάς το ταυτόχρονα σε μια ταχύτητα που ταιριάζει πιο πολύ στη σημερινή εποχή. Το σενάριο «πειράζει» τα συμβάντα ελάχιστα, ενώ η αλλαγή της καταγωγής ορισμένων χαρακτήρων προσφέρει στο σκηνοθέτη πρόσφορο έδαφος για έναν επίκαιρο σχολιασμό πάνω στο ρατσισμό παντός είδους.

Ο πολυαγαπημένος χαρακτήρας του Ηρακλή Πουαρό είναι ένας από τους διασημότερους χαρακτήρες στα βιβλία της Αγκάθα Κρίστι. Πιο συγκεκριμένα, τον συναντάμε σε 33 μυθιστορήματα και 50 νουβέλες. Προκειμένου να αποδώσει τέλεια το χαρακτήρα του, ο Κένεθ Μπράνα ξεκίνησε την έρευνά του ένα χρόνο πριν γίνουν τα γυρίσματα της ταινίας,  διαβάζοντας όλα τα βιβλία με πρωταγωνιστή τον πασίγνωστο ντετέκτιβ. Επίσης, ο ρόλος της Κας Χάμπαρντ πέρασε πρώτα από την Αντζελίνα Τζολί, η οποία τον απέρριψε, κι έπειτα από τη Σαρλίζ Θερόν, για να καταλήξει στη Μισέλ Φάιφερ.

Η ταινία γυρίστηκε σε φιλμ και όχι ψηφιακά, και μάλιστα στα 65 χιλιοστά, προκειμένου η κινηματογραφική εμπειρία του θεατή να είναι συναρπαστική. Το μεγαλύτερο μέρος της ταινίας γυρίστηκε στα Longcross Studios στο Λονδίνο. Το βουνό που έφτιαξε ο Τζιμ Κλέι έχει ύψος 11 μέτρα, ενώ μέσω της ψηφιακής επεξεργασίας, δίνει την αίσθηση ενός τεράστιου όρους. Ο πολυβραβευμένος κι ελληνικής καταγωγής διευθυντής φωτογραφίας, Χάρης Ζαμπαρλούκος, βρέθηκε στη Νέα Ζηλανδία πριν ξεκινήσουν τα γυρίσματα, προκειμένου να τραβήξει πολύωρο υλικό από ένα τρένο που διέσχιζε το βουνό.

Όσοι δεν έχουν διασταυρωθεί παλαιότερα με το “Οριάν Εξπρές” – και όσοι θελήσουν να «επιβιβαστούν» χωρίς διάθεση σύγκρισης με προηγούμενες εκδοχές του – θα απολαύσουν τη διαδρομή. Και να θυμάστε το αξίωμα του Πουαρό: «Υπάρχει καλό και κακό – τίποτε δε βρίσκεται στο ενδιάμεσο».

Σκηνοθεσία: Κένεθ Μπράνα (Βραβείο Έμμυ Ζώνης Υψηλής Τηλεθέασης Καλύτερου Α’ ανδρικού ρόλου σε τηλεταινία για το «Συνομωσία» το 2001, Τηλεοπτικό Βραβείο BAFTA Καλύτερου Α’ ανδρικού ρόλου για το «Wallander» το 2010, Κινηματογραφικό Βραβείο BAFTA Εξαιρετικής συνεισφοράς Βρετανού στον κινηματογράφο το 1993, Κινηματογραφικό Βραβείο BAFTA Καλύτερης σκηνοθεσίας για το «Ερρίκος ο 5ος» το 1990, Queer Lion για το «Παιχνίδια μυαλού» το 2007 και Golden Osella για το «In the Bleak Midwinter» το 1995 στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Βενετίας)

Σενάριο: Μάικλ Γκριν

Πρωταγωνιστούν: Κένεθ Μπράνα, Πενέλοπε Κρουζ (Όσκαρ Β’ γυναικείου ρόλου και Κινηματογραφικό Βραβείο BAFTA Καλύτερου Β’ γυναικείου ρόλου για το «Vicky Cristina Barcelona» το 2009, Βραβείο Καλύτερης ηθοποιού για το «Γύρνα πίσω» στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Καννών το 2006), Γουίλεμ Νταφόε, Τζόνι Ντεπ (Χρυσή Σφαίρα Καλύτερου Α’ ανδρικού ρόλου σε μουσική ή κωμική ταινία για το «Sweeney Todd: Ο Φονικός Κουρέας της Οδού Φλιτ» το 2008, Τιμητικό Σεζάρ το 1999, Fondazione Mimmo Rotella Special Award το 2015 στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Βενετίας), Τζούντι Ντεντς (Όσκαρ Β’ γυναικείου ρόλου και Κινηματογραφικό Βραβείο BAFTA Καλύτερου Β’ γυναικείου ρόλου για το «Ερωτευμένος Σαίξπηρ» το 1999, Χρυσή Σφαίρα Καλύτερου Α’ γυναικείου ρόλου σε τηλεταινία και Τηλεοπτικό Βραβείο BAFTA Καλύτερου Α’ γυναικείου ρόλου για το «The Last of the Blonde Bombshells» το 2001, Χρυσή Σφαίρα Καλύτερου Α’ γυναικείου ρόλου σε δραματική ταινία και Κινηματογραφικό Βραβείο BAFTA Καλύτερου Α’ γυναικείου ρόλου για το «Η μεγαλειότατη κυρία Μπράουν» το 1998, Κινηματογραφικό Βραβείο BAFTA Καλύτερου Α’ γυναικείου ρόλου για το «Iris» το 2002, Κινηματογραφικό Βραβείο Αδελφότητας BAFTA το 2001, Κινηματογραφικό Βραβείο BAFTA Καλύτερου Β’ γυναικείου ρόλου για το «Σκόνη στον άνεμο» το 1989, Κινηματογραφικό Βραβείο BAFTA Καλύτερου Β’ γυναικείου ρόλου για το «Δωμάτιο με θέα» το 1987, Τηλεοπτικό Βραβείο BAFTA Καλύτερης ερμηνείας σε ψυχαγωγικό πρόγραμμα για το «A Fine Romance» το 1985, Τηλεοπτικό Βραβείο BAFTA Καλύτερου Α’ γυναικείου ρόλου για το «Talking to a Stranger» το 1968, Κινηματογραφικό Βραβείο BAFTA Πλέον υποσχόμενου πρωτοεμφανιζόμενου σε Α’ ρόλους ηθοποιού για το «Four in the Morning» το 1966), Μισέλ Φάιφερ (Χρυσή Σφαίρα Καλύτερου Α’ γυναικείου ρόλου για το «Σχέσεις πάθους» το 1990, Κινηματογραφικό Βραβείο BAFTA Καλύτερου Β’ γυναικείου ρόλου για το «Επικίνδυνες σχέσεις» το 1990, Ασημένια Άρκτο Καλύτερης ηθοποιού στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Βερολίνου για το «Ο τόπος του έρωτα» το 1993, Βραβείο Elvira Notari στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Βενετίας για το «Τα χρόνια της αθωότητας» το 1993), Ντέιζι Ρίντλεϊ, Τομ Μπέιτμαν, Λέσλι Όντομ Τζούνιορ  (Βραβείο Γκράμι Καλύτερου άλμπουμ θεατρικού μιούζικαλ για το «Hamilton (Original Broadway Cast Recording)» το 2016), Μανουέλ Γκαρσία-Ρούλφο

Διάρκεια: 114 λεπτά

Τρέιλερ: www.youtube.com/watch?v=YwsRAYFYwsA